Header

Header

fredag 12 februari 2016

Florida - Del III

Vi avslutade sist i träsket och var åter i bilarna på väg tillbaka mot östkusten. Jag var inte helt nöjd med att det va så få alligatorer i träsket, men efter ett tips från guiden var vi bara tvungna att stanna till på en rastplats för att ta oss en titt. Här va faktiskt hur mycket alligatorer som helst! Den ena efter den andra låg längs vattenbrynet längs med vägkanterna och den ena var större än den andra. Det var nog här jag verkligen var i mitt riktiga esse.





Hmm kan ha missat detta lite, haha, sista alligatorn hade jag kunnat klappa så nära jag var :)

Isla Morada blev sista anhalt på den två veckor långa resan. Här hittade jag äntligen ett hajfiske. Men då vädergudarna inte var på min sida kunde dessa båtar tyvärr inte gå ut under veckan och jag får helt enkelt hoppas på att komma tillbaka en annan gång för att få tampas med dessa urtidsdjur. Sista platsen vi bodde på låg bredvid Bud n' Mary´s Marina. Härifrån utgår många guider och det va då här jag lyckades boka ett enklare revfiske. Det tråkiga med revfisket var helt klart utrustningen. För jag vill inte påstå att vi fiskade efter några monsterfiskar. Men den gamla linan gick av så många gånger att jag orkade inte hålla räkningen. Vad lyckades jag då landa på detta fisket? Jag fick en needlefish, en remora (sugfisk), yellowtail snapper, en art jag inte kommer på vad den heter, men coolast var ju helt klart min parrotfish! En hermafrodit, det betyder att den kan byta kön om ni inte visste vad det betydde. Det sjuka är att den bytar kön ett par gånger under sin livstid. Det gäller även för färgen på fisken. Så helt klart en jävligt cool fisk. Vill ni se mer vad den kan göra så är där ett youtube klipp när den tuggarn en pepsi burk. Parrotfish eating can har jag för mig den heter. Därav var kaptenen väldigt nojjig när jag ville hålla i fisken. Fick nån special utrustning för att slippa ha handen nära dess mun.



Jag trodde ju att jag skulle få se haj på båten ett tag. En herre som först fick spolen tömd på lina och andra gången kämpade han i 45 minuter innan fisken släppte. Tragiskt, fick inte ens se rackarn. 

Tack svärfar för allt material, får se om det finns tid för att klippa ihop filmsnuttarna. Så vi får se om det blir en del IV i framtiden. Nu har jag bara gädda på skallen :)


//Fojjan





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar