Header

Header

måndag 3 oktober 2016

Rögle carp match

Rögle dammar carp match!

Ja så kom äntligen fredagen man längtat efter, den årliga Rögle carp match som hölls i rögle dammar i Östra sandby. Jag har av egen erfarenhet fiskat där 2 gånger förr efter de kända och ENORMA bronsplåtarna utan framgång. Där ska vara svenskt rekord & ligga långt över 8kg, ja ni läste rätt.... 8 kilo... 
Iallafall lämna jag jobbet redan vid 13.00 och rullade sakta men säkert ner mot lund, och ingen stress då lottningen var vid 17.00.
Kom till platsen mötes upp av en ny Facebook vän som suttit där sedan måndags och deras fiske lycka låg på topp, dem hade landat 3 braxar runt 6kg klassen och en fin fjällis på runt 7.5 kg (om jag minns rätt)
Vi pratade lite taktik då jag hade ingen  erfarenhet av det mycket speciella vattnet och dem gav en hel del tips & trix. Folket började anlända och klockan slog 17, lottningen drog igång och jag som inte varit där innan med lite tur blivit dragen först och fick ett mycket fint swim. MYCKET nöjd påg, innan fisket drog igång stog jag kollade ut över sjön och tänkte hur jag ska attackera detta, vad fungerar här? vad ska man mäska ?  Såg säkert 100 karpar som visade sig med fina rullningar och ät bubblor. La upp en plan och körde på den. La ett spö med 2 fake majs popade precis ovanför botten och ihop med en 20 small storlek spomb på ett ställe som kändes bra och det andra spöet lades med asian squid bollie topad med fake majs, med pva sticka dock helt utan mäsk runtom. 
Timmarna gick fisken slutade sin aktivitet helt och sjön dog. 
Hela fredag natt, lördag till söndag morgon var dött... såg hur alla hade små panik hur ska vi göra? vad ska vi fiska med? 
Det drog iväg hos min granne en fjällis på 6.1kg som även den tog hem vinsten, bara 1 timma innan slutet drog det iväg på andra grannen en fjällis på 5.6kg. Fisket hade varit otroligt trögt & jag hade nog gått igenom hela min arsenal utan framgång, min tanke är att fisken blivit rädd sökt skydd när folk börjat spomba ut sitt mäsk.... tyvärr blev det förlust denna gången också men tro mig.. jag är snart tillbaka för att både ta en karp över 10 samt en stor bronsplåt! 
Nu laddar vi om för nästa helg, kanske får bli en snabbis ute vid karl vattnet & dra nån tjuggis 
Ha det gott mvh Hampus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar