Header

Header

torsdag 5 februari 2015

Januari gav två fiskar

Nu verkar det som att det öppna vattnet ska försvinna så det är kanske dags att börja rigga ismetesspöna? Bara en månad kvar tills man ska till varmare breddgrader så för min egen del får det gärna ligga is ett tag framöver. Ismete är väl inte det bästa jag vet men helt klart en abstinens dödare. De senaste årens ismeten har helt klart levererat stor fisk och förra årets topp fiske blev på 9.7kg om jag inte minns helt fel. Det jag inte har glömt är att den fisken fick syna kameran två gånger inom loppet av en timme. Förhoppningsvis finns damen kvar och har växt till sig ännu mer till detta året. Men först krävs det lite tjockare is än den som ligger för tillfället!

Januari har inte börjat helt dumt. Två fiskar landade. Först ett nytt pb på 7.08kg och sedan en fisk på 5.64kg förra helgen. Totalt har jag lagt fem pass under januari månad och där har även blivit nån enstaka missad gädda. Stor sill är det som har hängt i änden av linan och jag är helt klart impad att det har gett exakt den utdelning som jag var ute efter. Sill är relativt enkelt att få tag på i stor storlek och frysen är inte helt tömd än. Får se om man gör ett tappert försök på att få tag i lite mört också inför framtida pass. Personligen tror jag att sillen kommer ännu mer till rätta när det blir lite varmare i vattnet, men det återstår att se. 


Som avslutning bjuder jag på förra helgens brutala gädda. Hon var inte helt sugen på ett gälgrepp så hon valde att bita mig rätt ordentligt. Varför kan man inte sluta blöda när det är kallt och blött ute? :)


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar