Header

Header

torsdag 28 december 2017

Årsavslutning som slutar på topp

Den 4:e januari 2017 lade vi vårt första pass efter gädda. Den gången sluta jag på topp och jag fick mig två riktigt fina gäddor den dagen.


Igår var det den 27:e december. Jag och Hampus var tillbaka där året började. Året skulle sluta på ungefär samma sätt som det började. Redan 45 minuter efter att våra sillar kastades ut i sjön drar det iväg för Hampus. 

10 minuter tidigare stod Hampus och sa att han inte riktigt fastnat för att bottenmeta gädda. Det skrek för lite i larmen och kampen har aldrig riktigt varit på liv och död. Nu ett dygn senare kan jag säga att han är nog fast för livet :)

Det fullkomligt spruta ut lina ur spolen och det var riktigt tunga gung i andra änden av linan. Fisken bryter ytan och vi ser att det är en stadig pjäs som så ofta i detta vatten. Väl i håven står vi och dividerar om det är en 6-7kgs fisk. Snacka om att vi lura oss själva när vi inser hur lång fisken är.
På mattan mäts fisken till 113 centimeter!! Vågen stannar på 9.2kg!! 

Under tiden som allt detta pågår har en fisk börjat visa intresse för min ena sill och det piper då och då i larmet. Som så ofta vid denna årstid leker dem med sillen och det är bara att vänta på rätt tillfälle. 

Hampus fisk får stå modell för ett par bilder innan hon får glida tillbaka ner i det mörka vattnet. Stort grattis till personbästa och en härlig avslutning på året!






Vi hinner inte mycket mer än att sätta oss ner vid dagens lägerplats innan det är min tur. Kändes först som att jag också hade ett monster på men fisken hade lyckats gå runt nått bråte och storleken minska drastiskt när det väl kom ur vägen. Härliga gung och en fajt som stämmer bra överens med årstiden. Väl uppe mäts fisken till 94cm. Inte fyskam att få avsluta året med en fisk. För resten av dagen skulle gå utan någon mer aktivitet. Men vad gör det. Det var den perfekta årsavslutningen.


 

God fortsättning alla och vi ses förhoppningsvis inom kort =)

//TeamGandalf



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar