Header

Header

måndag 26 januari 2015

Ny utrustning och "bytad" inriktning

Årets plan innebär att jag ska börja meta rätt mycket. Detta för att jag har tillgång till vatten på hemmaplan och det faktum att jag tycker det är tråkigt att alltid släpa med mig båten när jag fiskar ensam. Förra året fiska jag nog själv till över 90% av mina pass och nu i samband med bytad "inriktning" så kommer jag helt klart att få mer sällskap vid sjön. Detta betyder inte att jag inte kommer att sluta spinnfiska utan mer att jag har fler alternativ istället för att lägga mig på soffan när jag känner mig ensam :).

Jaha mete då. Vad kan man säga. Kort och gott kan man nog säga fan med saker det finns och saker som verkligen ger ett ha begär. Men då jag inte vet om jag faktiskt kommer att gilla detta fullt ut så valde jag att satsa på lite billigare och även lite begagnat.

Så först ut blev det tre stycken 2.75lbs spön. Fox Warrior var namnet och efter att ha fått drilla nytt pb på det ena förra helgen så känns det som ett gediget köp. Får även tacka för hemkörningen av dessa spöna. Mycket bra service på ett par begagnade spön! På dessa har jag satt tre stycken Wychwood Specimen Solace ACS 10. En prisad rulle som inte kosta skjortan. Kolla lite på Kordas filmer och kolla sen upp priserna på det dem fiskar med. Jo köss mig! Fanns inte en chans att fiska detta året om jag skulle betala dem priserna :) Men även om dessa rullarna inte kosta 5000kr styck så känner jag mig mycket nöjd i mitt val. På rullarna har jag Kordas SUBline. Enligt text ska det va en stryktålig och snabbt sjunkande lina. Efter ett par bottennapp kan jag säga linan den tål stryk!! Men sjunk hastigheten vette tusan för tillfället. Vet inte om det har att göra med det kalla vattnet, men än så länge tycker jag inte att den sjunker bättre än någon av mina gamla nylonlinor. Så vi får helt enkelt se hur det blir senare under året.


Mitt nya set har fått en tuff start på sin nya fiske karriär med regn, snö och frost de tre första passen. Men det glömde dem bort när årets första pb krokades!

Här kommer att ske en del framöver på bloggen. Har ju skaffat en tredje medlem i teamet som ska få presentera sig. Kan Daniel le Hegarat bli det nya namnet på allas läppar i år? Vem vet? Ska bli kul att få ta lärdom av hans år inom metesvärlden och förhoppningsvis kan man få lära sig ett och annat!

//Fojjan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar